Testy płatkowe - implanty stomatologia - seria "Pacjenci" - Dermatologia dorosych i dzieci Dermatochirurgia Medycyna etsteyczna

PIEKARY.PL

Testy płatkowe - implanty stomatologia - seria "Pacjenci"

Testy płatkowe "Materiały stomatologiczne-Pacjenci"
Testy płatkowe Seria Materiały Dentystyczne -Pacjenci wykrywające reakcje nadwrażliwości / alergii na różnego rodzaju materiały stosowane w stomatologii i protetyce.
Test zawiera 27 substancji testowych / substancji z jakie często sa stosowane w stomatologii i protetyce. Są to metale, akryle, żywice i inne substancje stosowane w plombach, wypełnieniach, implantach stomatologicznych.
INFORMACJE O TESTACH PŁATKOWYCH SERIA "MATERIAŁY STOMATOLOGICZNE PACJENCI"
Rodzaj badania:
testy płatkowe z alergenami naklejane na skórę
Ilość alergenów w teście:
27 alergenów / haptenów
Termin:dostępne natychmiast
Skierowanie: nie jest potzrebne, jeżeli już masz skierowanie to chętnie je zobaczymy
Wskazania:
podejrzenie alergii na materiały stomatologiczne
Czas trwania badania:
wizyta do pół godziny, testy przyklejone na plecach przez 3 dni
Ilość wizyt:
3 wizyty  Na pierwszej zakładamy testy, na drugiej i trzeciej wykonujemy odczyt
Odczyt testów:
pierwszy po 48 godz. drugi po 72 godz. od założenia testów
Ograniczenia aktywności:
przyklejonych pasków testowych nie można moczyć
Sport:
nie jest zalecany w trakcie trwania testu
Inne ograniczenia:
przyjmujesz leki przeciw-alergiczne? Skontaktuj się z nami.
Cena:
600 zł cena obejmuje testy i 2 wizyty z odczytami. Cena kompletna.
Płatność:
gotówką lub kartą
Wskazania do wykonania testu
  • Podstawowym wskazaniem jest wcześniejsza nadwrażliwość skóry po kontakcie z metalami. Dotyczy to szczególnie pacjentów przed planowanym wszczepieniem do organizmu jakiegolwiek elementu metalowego - implantu lub innego metalowego elementu.

• Drugim wskazaniem jest stan po zaimplantowaniu jakiegokolwiek elementu protetycznego, gdy występują kliniczne objawy mogące sugerować reakcję nadwrażliwości - utrudnione gojenie, niejasne wysypki skórne, liszajcowanie błon śluzowych, przewlekłe stany zapalne itp. W tej sytuacji lekarz stomatolog może podejrzewać alergię i skierować na testy.

Firmy produkujące materiały protetyczne bardzo dbają o biokompatybilność i niski potencjał alergizujący. Z drugiej strony liczba ludzi z problemami alergicznymi stale rośnie z bardzo wielu przyczyn.
Dlatego każdym przypadku podejrzenia alergii kontaktowej na już założone koronki, protezy, wypełnienia, mostki można wykonać test naskórkowy płatkowy.
Także przed wykonaniem implantów może być wskazane wykonanie testów o ile wywiad pacjenta może wskazywać na epizody alergii kontaktowej. Szczególnie dotyczy to przedmiotów wykonanych z metalu. Nietolerowanie zegarka, obrączki, problemy dermatologiczne z biżuterią z metali nieszlachetnych, problemy z kolczykami lub piercingiem mogą nasuwać podejrzenie alergii kontaktowej i przyszłe problemy z implantami stomatologicznymi i innymi.
Kiedy można podejrzewać alergię?
Alergia kontaktowa objawia się przewlekłym stanem zapalnym, trwającym nawet kilka lat, wskutek drażnienia śluzówki policzków, warg, dziąseł i języka w miejscu w którym śluzówka styka się z bezpośrednio z materiałem obcym. Pierwsze podejrzenie alergii powinno powstać kiedy w miejscu styku śluzówki z materiałem obcym są obecne zmiany zapalne, nadżerki i owrzodzenia. Oczywiście po wykluczeniu urazu mechanicznego śluzówki protezą. Obraz kliniczny bywa bardzo różny: od białych siatkowatych przebarwień do zmian nadżerkowych lub wrzodziejących śluzówki.
Objawy alergii mogą także dotyczyć miejsc poza jamą ustną - alergia na materiał stomatologiczny w jamie ustnej może dawać objawy na skórze twarzy lub nawet w tak odległych od implantu miejscach jak dłonie i stopy.
Z każdym pacjentem zbieramy dokładny wywiad alergologiczny aby uniknąć wykonywania testów niepotrzebnie.
Jakie substancje mogą alergizować i jakie substancje testujemy?

Metale i związki metali
Metale są stosowane jako elementy mostków, koronek, protez, implantów i wypełnień ubytków w zębach. Kontaktową reakcję alergiczną może wywołać nikiel, kobalt, złoto, srebro, cyna, ołów, miedź, pallad i rtęć a także tytan. Wypełnienia amalgamatowe zawierają rtęć i są zastępowane innymi materiałami ze względu na toksyczność rtęci ale reakcja nadwrażliwości również jest możliwa. Podejrzenie reakcji kontaktowej na metale dentystyczne należy potwierdzić testami płatkowymi. Aktualnie nie ma przydatnej klinicznie metody wykrywania tego rodzaju alergii z pobranej krwi pacjenta.
Głównym składnikiem uczulającym wchodzącym w skład stali stomatologicznej jest nikiel. Stal stomatologiczna zawiera od 0,5% do 30% niklu. Stopy niklowo-miedziowe zawierają go do 30%, białe złoto od 10 do 15% a stopy niklowo-srebrowe 10 - 15%.
Żywice i akryle
Żywice akrylowe, akryl, akrylany i żywice epoksydowe to druga grupa substancji testowancyh serią stomatologiczną dla pacjentów.
Uczulenie na akrylany jest bardzo częstą przyczyną uczulenia zawodowego lekarzy stomatologów i techników dentystycznych.
Dlatego w teście znajduje się szereg substancji zaliczanych do tzw. „akrylanów“ o bardzo skomplikowanych nazwach chemicznych ale bardzo często stosowanych w stomatologii.
Żywice akrylowe stosowane jako wypełnienia, protezy i protezy. Wypełnienia dentystyczne rzadko są przyczyną reakcji nadwrażliwości ale częstość alergii wywoływanych substancjami  akrylowymi wzrasta. Jest to prawdopodobnie związane z częstszym ich używaniem i stosunkowo wysokim „potencjałem uczulającym“. Akrylany są stosowane także do produkcji szkieł kontaktowych, aparatów słuchowych, cementu ortopedycznego.
Uczulenie na akrylany klinicznie objawia się zmianami skórnymi o charakterze wyprysku, często na dłoniach, często na opuszkach palców. Alergie na akrylany może mieć bardzo ciężki przebieg ale ta sytuacja dotyczy głównie reakcji na jeszcze  niespolimeryzowane akrylany i nieutwardzony materiał. Częściej jednak tak silne  reakcje na akrylany można spotkać w ortopedii niż stomatologii.
Częstość występowania alergii na akrylany rośnie od czasu wprowadzenia na rynek di-akrylanów i tri-akrylanów.

Częste pytania o:  jak się robi taki test?najczęściej alergizujące metaleod kiedy widać efekt?

Testy na plecach
Na plecy są naklejone plastry z komorami testowymi, w których znajdują się alergeny / hapteny. Z komór powoli penetrują do skóry. Reakcja wymaga czasu, minimum 48 godzin.
Po 48 lub 72 godzinach
Widoczne reakcje multialergii na wiele substancji testowych o róznym stopniu nasilenia. Multialergie spotykamy niezbyt często. Częściej test wykazuje nadwrażliwość na jeden lub dwa alergeny.
Więcej informacji o alergicznym kontaktowym zapaleniu skóry...
Testy płatkowe wykrywające alergię kontaktową są często stosowaną metodą pomagającą zdiagnozować alergiczne kontaktowe zapalenie skóry. Służy do tego podstawowy zestaw haptenów ( potocznie zwanych alergenami) w formie Europejskiej Serii Podstawowej.
Alergiczne kontaktowe zapalenie skóry już w swojej nazwie zawiera objaw choroby-zapalenie, sposób wywoływania choroby- kontakt z haptenem/alergenem i mechanizm patofizjologiczny tkwiący u podłoża choroby-alergię.
Gdyby jednak sprawy były tak proste nie byliby potrzebni lekarze :).
Po pierwsze: alergenów/haptenów może być tysiące, im więcej chemii w naszym otoczeniu tym trudniejsze rozpoznanie-policz ile substancji chemicznych ma pasta do zębów, mydło, szminka i fluid. Może okazać się, że zanim dzień się zacznie na dobre już stykasz się z setką substancji chemicznych nie występujących w naturze. Wystarczy jedna żeby wywołać reakcje alergiczne.
Po drugie: rodzaj alergii testowanych w diagnozie alergicznego kontaktowego zapalenia skóry to reakcje typu opóźnionego ( inna reakcja niż testowana testami z nakłuciami skóry).
Po trzecie: objawy alergii kontaktowej są różne u różnych pacjentów, w różnych okolicach ciała, objawy występują w różnych porach roku.

O ile problem z alergiczną kontaktową reakcją na powierzchni skóry jest poważny, o tyle problem z reakcją alergiczną na metal wszczepiony do organizmu może mieć naprawdę bardzo poważne konsekwencje. Większa jest powierzchnia kontaktu, układ immunologiczny ma bezpośredni dostęp do alergenu, kontakt trwa 24/24 bez przerwy.

Poniżej znajduje się opis czterech metali dających najczęściej dodatni wynik alergii. W moim gabinecie na te metale wynik jest dodatni i mam na myśli wynik dodatni na 3 plusy z wykrzyknikiem. Jak to wygląda można zobaczyć na obrazku powyżej. W innych gabinetach i innych grupach pacjentów inne metale mogą dawać częściej pozytywne reakcje.
Created by Adam Hajman
JOLANTA JANUS-HAJMAN
Gabinet dermatologii i medycyny estetycznej
Pod Lipami 8