Nadpotliwość - hypehidrosis - Dermatologia dorosych i dzieci Dermatochirurgia Medycyna etsteyczna

Nadpotliwość - hypehidrosis

Nadpotliwość - hiperhidrosis - podstawowe wiadomości
Nadpotliwość to choroba polegająca na produkcji i wydzielaniu potu ponad fizjologiczne potrzeby.
Gruczołu potowe są skoncentrowane w skórze głowy, pach, pachwin i kończyn. Podstawową funkcją gruczołów potowych jest utrzymanie prawidłowej temperatury organizmu poprzez wydzielanie potu. Pot składa się głównie z wody, a woda ma ogromną pojemność cieplną - potrzeba bardzo dużo energi aby ogrzać daną objętość wody. Dlatego natura korzysta z tej właściwości wody i kiedy jest gorąco nasz organizm pozbywa się nadmiarowego ciepła razem z wodą w pocie.  Gruczoły potowe w pewnym niewielkim stopniu biorą udział w wydalaniu toksyn i metabolitów leków z organizmu.
Anatomicznie można podzielić nadpotliwość na zlokalizowaną, ogniskową - wtedy nadmierna produkcja potu odbywa się na ograniczonym obszarze skóry : tylko pachy, czoło, stopy lub tylko połowa twarzy itd. Nadpotliwość może być też uogólniona - nadmierne pocenie jest widoczne wszędzie tam gdzie są gruczoły potowe.
W zależności od przyczyny choroby nadpotliwość może być pierwotna lub wtórna, gdy przyczyną zaburzeń pocenia jest choroba metaboliczna, zaburzenia hormonalne, zakażenie, schorzenia neurologiczne lub inne choroby. Najlepszą metodą leczenia nadpotliwości wtórnej jest leczenie choroby podstawowej. Rozpoczęcie leczenia choroby metabolicznej lub neurologicznej skutkuje ustąpieniem wtórnej nadpotliwości. Przyczyną nadpotliwości mogą być także leki - nie zapomnij spisu leków jakie przyjmujesz kiedy przyjdziesz na konsultację!

Nadpotliwość pierwotna wydaje się być dziedziczona a cechuje ją produkcja nadmiernej ilości potu o prawidłowym składzie przez prawidłowo zbudowane gruczoły potowe występujące w prawidłowej ilości w fizjologicznych lokalizacjach. Pod wpływem stresu, nawet niewielkich emocji dochodzi do nieprawidłowej stymulacji autonomicznego układu nerwowego. Przyczynę tej choroby medycyna upatruje w patologii współczulnych zwojów nerwowych sterujących produkcją potu i termoregulacją. Pierwotna nadpotliwość rozpoczyna się często już w dzieciństwie i trwa przez całe życie będąc powodem wielu trosk, zmartwień, stresów lub socjalnej samoizolacji pacjentów.
Na szczęście w ostatnich dekadach świadomość problemu wzrasta i są dostępne skuteczne terapie systemowe lub lokalne. Zarejestrowano też nowe leki działające miejscowo. Jedną z najskuteczniejszych terapii nadpotliwości są injekcje botoksu. Injekcje wspomagane leczeniem miejscowym stwarzają pacjentom szansę na dużo większy komfort życia.

5 ważnych informacji o nadpotliwości

1. Nadpotliwość występuje częściej niż myślisz. Około 4,8 % populacji cierpi na tą dolegliwość ( szacunki z USA). Nadpotliwość występuje zatem równie często jak np. łuszczyca. 70% przypadków to ciężka nadpotliwość w co najmniej jednym regionie ciała.

2. Kryteria rozpoznania są ważne. Pierwotna nadpotliwość to trwające od co najmniej 6 miesięcy nadmierne pocenie "bez przyczyny" co należy rozumiec jako nadmierne pocenie się bez przycyzny w postaci innej choroby. Pocenie się jest nasilane przez stres, emocje, ciepło i nie występuje w nocy.

3. Stosowanie antyperspirantów miejscowo na skórę jest zwykle skuteczne u większości pacjantów z łagodną postacią nadpotliwości. Leczenie rozpoczyna się od miejscowego stosowania antyperspirantów na bazie aluminium lub cyrkonu. Jeżeli na konsultacji oceniamy nadpotliwośc jako łagodną to proponujemy określone antyperspiranty. Jeżeli takie leczenie jest nieskuteczne to należy sięgnąc do innych terapii np. ostrzykiwanie toksyną botulinową czyli botoksem.

4. Terapia botoksem jest wysoce skuteczna redukując pocenie na 6 do 10 miesięcy. Możliwości i opcje terapeutyczne omawiamy z pacjentem na konsultacji.

5. Czy injekcje bolą? Bolą mniej niż się spodziewasz. Na zabieg należy zarezerwować godzinę. Dobre zneiczulenie miejscowe jest dla nas niezwykle ważne a to wymaga czasu.

Więcej o zabiegu likwidacji nadpotliowści injekcjami botoksu:
  • Zabieg poprzedza konsultacja - tylko gdy injekcje są wykonywane pierwszorazowo
  • Jeżeli nigdy nie miałeś takiego zabiegu to chętnie dowiemy się na konsultacji jakie leki przyjmujesz i na co chorujesz. Cena konsultacji to 90 pln i jest odliczana od ceny zabiegu.
  • Należy zarezerwować godzinę czasu
  • Znieczulenie miejscowe kremem jest konieczne aby zabieg był bezbolesny
  • Koszt jest uzależniony od wielkości leczonego obszaru
  • Zabieg wykonujemy oryginalmym preparatem firmy Allergan