Wrastajce paznokcie - Dermatologia dorosych i dzieci Dermatochirurgia Medycyna etsteyczna

Wrastajce paznokcie

Wrastające paznokcie to bolesna i utrudniająca normalne chodzenie dolegliwość stóp.  Najczęściej problem ten dotyczy palucha, rzadko pozostałych paznokci stóp.

Wrastający paznokieć rozpoznaje się gdy kąty lub brzegi płytki paznokciowej wrastają w tkankę miękką wału okołopaznokciowego. Początkowo obcinanie kątów płytki paznokcia przynosi ulgę i dolegliwości bólowe znikają. Jeżeli czynniki sprzyjające wrastaniu nie znikają to problem bólu w wyniku stanu zapalnegojest najczęstszą przyczyną szukania pomocy u lekarza.

Wrastanie paznokcia w skórę wału paznokciowego i obrąbka uszkadza je, prowadząc do zakażenia bakteryjnego, stanu zapalnego i hipergranulacji  zwanej potocznie „dzikim mięsem”.
Ziarnina powstała na skutek hipergranulacji to mocno unerwiona i unaczyniona tkanka. Stąd duży ból i podkrwawianie. Dlatego najpierw należy wyleczyć zakażenie i stan zapalny, potem można rozważyć dalsze sposoby terapii.

Czynniki predysponujące do wrastania paznokci:
• nieprawidłowe obcinanie paznokci,
• noszenie źle dopasowanego obuwia
• urazy mechaniczne
• wieloletnia grzybica
• niektóre dyscypliny sportowe
• otyłość
• genetycznie uwarunkowana anatomia paluchów

Leczenie zachowawcze wrastajcych paznokci:
1. Leczenie ogólne łącznie z antybiotykoterapią celowaną
2. Leczenie miejscowe: bakteriobójcze i przeciwzapalne
3. Leczenie grzybicy paznokci
4. Leczenie bólu
5. Porady profilaktyczne uwzględniające przyczynę wrastania
6. Konsultacja ortopedy, podologa, chirurga, internisty, bariatry (w zależności od chorób towarzyszących i wskazań)

Zabiegi na wrastający paznokieć:

• Klinowa oszczędzająca resekcja części płytki paznokcia
    i wału paznokciowego-wskazania do zabiegu są restrykcyjne, nie jest to podstawowe leczenie wrastających paznokci jakie stosuję choć czasem może być konieczne. O zabiegu czytaj poniżej. Ten zabieg nie boli! Stosujemy długo działające znieczulenie miejscowe (do 24 godzin), do momentu gdy doustne leki przeciwbólowe w zupełności wystarczą. Więcej o zabiegu czytaj poniżej.

• Usunięcie płytki paznokciowej w całości - bardzo rzadko, tylko w przypadkach gdy płytki paznokciowej nie można uratować leczeniem zachowawczym. Najczęściej dotyczy to zaawansowanych, nieleczonych, zaniedbanych przypadków grzybicy. Usuwanie całej płytki paznokcia zalecam bardzo rzadko. Tylko wtedy, gdy płytki paznokcia nie można już „uratować” leczeniem zachowawczym.
Klinowa resekcja jest częściej wykonywana bo częściej są prawdziwe wskazania do tego zabiegu.

• Klinowa resekcja części płytki paznokciowej i wału paznokciowego.
    Zabieg klinowej resekcji polega na częściowym tylko wycięciu płytki paznokcia wraz z częścią wału paznokciowego. Jest wykonywany rzadko, bo nie jest to podstawowa metoda leczenia wrastających paznokci. Wskazania są ograniczone i podejmowane konserwatywnie.

Jeśli już podejmiemy decyzję o zabiegu to pamiętaj, że:
  • Zabieg ten jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym długodziałającym. Nawet 24 godziny. W trakcie zabiegu nie odczuwa się bólu! Pacjent wychodzi z gabinetu o własnych siłach. Potem tabletki przeciwbólowe mogą być konieczne ale nie muszą. Część pacjentów nie ma dolegliwości bólowych mimo ustąpienia działania znieczulenia miejscowego.
  • Pamiętaj proszę! Likwidację bólu traktuję priorytetowo. Ból utrudnia gojenie i chodzenie. Ból wydłuża leczenie. Ten zabieg nie może boleć i nie boli! Inne zabiegi jakie wykonujemy oczywiście też nie mogą boleć.
  • Zabieg wykonujemy w gabinecie zabiegowym w stosownych warunkach sprzętem jednorazowego użytku.
  • Ograniczenie ruchowe jest konieczne ale ogranicza się do przebywania w domu, odpoczynku i unikania wysiłków fizycznych. Jeśli pracujesz konieczne będzie zwolnienie, najczęściej kilka dni.
  • Wszystkie inne zalecenia dotyczące postępowania po zabiegu, opatrunków, kontroli są bardzo proste i konsekwentnie stosowane daja dobre efekty.