Ukąszenia owadów - kiedy i gdzie szukać pomocy? - Dermatologia dorosych i dzieci Dermatochirurgia Medycyna etsteyczna

Ukąszenia owadów - kiedy i gdzie szukać pomocy?

Porady

Kiedy należy szukać natychmiastowej pomocy na pogotowiu ratunkowym lub szpitalnym oddziale ratunkowym - SOR lub u najbliższego lekarza?

W naszej szerokości geograficznej najczęściej zdarzają się pokąsania przez następujące owady:
  • komary
  • pszczoły
  • osy
  • szerszenie
  • pająki
  • kleszcze
  • pchły

Ukąszenia większości owadów są bagatelne o ile są pojedyncze. Sytuacja może stać się groźna, jeżeli ukąszony jest alergikiem i reaguje na pokąsanie silną i natychmiastową reakcją alergiczną dającą objawy z układu krążeniowego i oddechowego. Także masowe pokąsania (rój pszczół, więcej szerszeni) są groźne, co ma związek z ilością toksyn dostających się do krążenia jak i z bólem wywołanym więcej niż jednym ukłuciem żądła.

Natychmiastowej pomocy lekarskiej po użądleniu (lub udzielanej przez ratowników medycznych- a w Polsce są to osoby bardzo dobrze wyszkolone i bardzo kompetentne) szukaj gdy po użądleniu masz tylko jeden lub nawet kilka poniższych objawów:
  • masz trudności z oddychaniem
  • masz uczucie że twoje gardło „się zamyka i zwęża”
  • masz obrzęk ust, języka lub twarzy
  • ból w klatce piersiowej
  • przyspieszone tętno w spoczynku utrzymujące się dłużej niż kilka minut
  • zawroty
  • wymioty
  • ból głowy

Powyższe informacje nie są poradą lekarską i nie mają ambicji zastąpić takiej porady udzielanej osobiście. Wymienione symptomy alergii na jad owadów to nie wszystkie możliwe objawy. Nic nie zastąpi badania lekarskiego przeprowadzonego osobiście.

Pamiętaj!
Osoba, która wie, że reaguje alergicznie na jad pszczół będzie wiedziała co zrobić, więc powyższa informacja nie jest dla niej nowa. O wiele ważniejsze jest znajomość poważnych objawów alergii na jady owadów u osób, u których takie objawy wystąpią po raz pierwszy.
Oby ta wiedza nikomu nie była potrzebna ale jak to z wiedzą bywa, nigdy nie wiadomo kiedy będzie potrzebna:)