Testy płatkowe - Paznokcie - Dermatologia dorosych i dzieci Dermatochirurgia Medycyna etsteyczna

Testy płatkowe seria "Paznokcie"

Testy płatkowe Seria Paznokcie to testy płatkowe wykrywające reakcje nadwrażliwości / alergii na substancje akrylowe stosowane w kosmetyce, przemyśle i rzemiośle wykorzystującym  akryle w postaci monomerów, dimerów i trimerów oraz kleje mono- lub dwuskładnikowe.

Testy - to zestaw 13 substancji testowych  zgodnych z zaleceniami ICDRG, czyli Międzynarodowej Grupy Badającej Wyprysk Kontaktowy.
Testy służą zbadaniu alergii kontaktowej występującej wśród osób mających kontakt z akrylanami. W tym teście przedewszystkim badamy możliwą alergię u osób mających kłopoty z paznokciami akrylowymi.

Zestaw testów płatkowych w oryginalnym zalecanym przez ICDRG składzie zawiera 13 alergenów testowych. Są w nim akrylany stoswane w głównie kosmetyce. Rutynowo w teście testujemy alergię na cyjanoakrylan etylu - substancję powszechnie wykorzystywaną w super wytrzymałych klejach. Możliwe jest też opcjonalne dołąćzenie do testu haptenów innych substancji - w zależności od objawów alergii i wywiadu alergicznego.
Test obejmuje akrylany rutynowo stosowane w kosmetyce. Po zebraniu wywiadu z pacjentem jest możliwe rozszerzenie testu o inne akrylany.

Dla kogo jest ten test?

Testy tej serii przeznaczone są dla osób mających kontakt z akrylanami:
  • osób, które podejrzewają u siebie uczulenie na sztuczne paznokcie / hybrydy
  • osoby zawodowo stykające się z klejami różnego typu
  • osób pracujących przy wytwarzaniu oklein, farb, rozpuszczalników
  • kosmetyczek wykonujących manicure akrylowy - "hybrydy"
  • osób mających różnego rodzaju "kłopoty" z manicurem hybrydowym

Test można wykonać u każdej osoby, która zawodowo jest narażona na kontakt z akrylanami.

Akrylany w paznokciach

Akrylany to grupa związków organicznych polimerowych powszechnie i rutynowo używane w stomatologii i protetyce.
Test bada ewentualną alergię na 13 akrylanów często stosowanych w produktach kosmetycznych.
Uczulenie na akrylany może być  przyczyną uczulenia zawodowego - także kosmetyczek.
Częstość alergii wywoływanych substancjami  akrylowymi niestety stale wzrasta. Jest to związane z powszechnym ich używaniem i stosunkowo wysokim „potencjałem uczulającym“.
Potencjał uczulający akrylanów nie jest taki sam: di-akrylany mają większy potencjał alergizujący niż monoakrylany, a tri-akrylany alergizują silniej niż
di- i monoakrylany.

Po raz pierwszy alergia na hapteny akrylanowe została opisana przez Iralndczyka Stoy w 1952 roku - alergia w postaci wyprysku kontaktowego dłoni u technika dentystycznego, wywołana przez metakrylan metylu. Do końca lat 70-tych alergie spowodowane akrylanami były stosunkowo rzadkie. Dopiero wprowadzenie nowych związków akrylu. wiązki chemiczne obecnie coraz częściej alergizujące to epoksyakrylany, akrylany uretanowe, zwłaszcza zaś metakrylan 2-hydroksyetylu i dimetakrylan etylenoglikolu.

Kleje do paznokci i same paznokcie zawierają różnego rodzaju akryle i są powszechnie dostępne na rynku konsumenckim.  O ile sama ich obecność nie musi prowadzić do alergizowania to używanie ich w pracy zapewne spowoduje większe narażenie na alergię.

Kiedy powinno się wykonać testy na alergię kontaktową?
Firmy produkujące materiały protetyczne bardzo dbają o biokompatybilność i niski potencjał alergizujący. Z drugiej strony niektóre substancje są używane bardzo często, a mają wysoki potencjał alergizujący. To głównie akrylany.
Dlatego test naskórkowy płatkowy zawiera w większości akrylany. Także inne kleje, kleje nie-medyczne zawierają przede wszystkim akrylany.

Jeżeli podejrzewasz u siebie alergię kontaktową na materiały jakich używasz w pracy np. wykonując sztuczne paznokcie, uzywasz klejów mających w składzie akrylany, masz problemy z paznokciami akrylowymi itp. wykonanie testu jest zalecane.

Kiedy można podejrzewać alergię?

Alergia kontaktowa objawia się stanem zapalnym - egzemą kontaktową, wskutek drażnienia skóry alergenem.
Alergiczne kontaktowe zapalenie skóryczasem bywa nazywane skrótowo jako dermatitis.
Obrzęki, wysypki, egzemy, duszności po wykonaniu paznokci akrylowych to tylko kilka objawów, które powinny skłonić do wizyty u lekarza. Szczególnie jeśli objawy się powtarzają po kolejnym wykonaniu manicure.
Pierwsze podejrzenie alergii na materiały używane zawodowo w kosmetyce powinno powstać kiedy objawy nasilają się w ciągu tygodnia a słabną lub zanikają w weekend lub w trakcie urlopu.
Objawy alergii nie muszą występować tylko w miejscach bezpośredniego kontaktu skóry z alergenem. Alergia może dawać objawy na skórze twarzy lub nawet w tak odległych  miejscach jak dłonie i stopy.
Z każdym pacjentem zbieramy dokładny wywiad alergologiczny aby uniknąć wykonywania testów bez potrzeby medycznej.

Jakie materiały akrylowe mogą mieć działanie uczulające i jakie substancje testujemy?

Akrylany
Żywice akrylowe, akryl, akrylany grupa substancji testowancyh serią "Paznokcie".

W teście znajduje się 13 substancji zaliczanych do dużej grupy substancji organicznych: akrylanów, o bardzo skomplikowanych nazwach chemicznych.
Wszystkie zostały wybrane ze wzgledu na swój potencjał uczulający, na zdolnośc do wywoływania reakcji immunolgicznej organizmu oraz na częstość ich występowania w produkowanych przez firmy materiałach kosmetycznych.

Rozpoznanie alergii kontaktowej na akrylany, metakrylany i kleje.
Rozpoznanie opiera się na wywiadzie alergologicznym, ocenie skóry i paznokci, na wykonaniu testów płatkowych skórnych i wykluczeniu innych przyczyn obserwowanych objawów.
Pierwsze podejrzenie alergii z reguły ale nie zwsze ma sam pacjent. To z reguły pacjenci zauważają, że kontakt z substancjami zawierającymi akryl ( protezy, paznokcie sztuczne, kleje itd) powoduje pogorszenie stanu skóry, jaj zapalenie i inne objawy egzemy kontaktowej.

Leczenie alergii kontaktowej
Leczenie alergii kontaktowej polega na unikaniu kontaktu z substancją uczulającą - alergenem lub haptenem. W przypadku alergii kontaktowejna akrylany leczenie polega na unikaniu akrylu będącego źródłem alergizacji i przyczyną problemów. U osób wrażliwych gojenie zmian po wystąpeiniu alergii kontaktowej może potrwać nawet kilkanaście miesięcy i wymagać dodatkowych leków.

Przed testem - jak się przygotować do testu?
  • Należy na 7 dni przed testem odstawić leki przeciwhistaminowe, o ile to jest możliwe.
  • Nie należy przez 14 dni przyjmować leków sterydowych stosowanych ogólnie, czyli w tabletkach lub zastrzykach. Sterydy w postaci maści można stosować ale nie w miejscu naklejania testów, czyli na plecach. W razie wątpliwości prosimy o kontakt telefoniczny
  • Skóry pleców nie należy opalać-na plecach przyklejamy plastry z testami.
  • Na pierwszą wizytę należy zabrać swoją dokumentację medyczną, szczególnie wyniki wcześniejszych testów alergicznych jeżeli były wykonywane.

Ważne!
Jeżeli masz wątpliwości czy można przerwać przyjmowanie wyżej wymienionych leków skontaktuj  się z lekarzem, który je przepisał. Tekst tu zamieszczony nie zastępuje porady lekarskiej udzielanej osobiście i po zbadaniu pacjenta. A w szczególności dotyczy to takich sytuacji jak odstawienie leków.

Przebieg testu i ocena:
Sposób przeprowadzania testu nie różni się od testów płatkowych innych serii. Na pierwszej wizycie: zbieram wywiad alergologiczny, badanie objawów alergii, ustala się termin pierwszego odczytu i zakłada plastry z alergenami. Z reguły zakładamy je na plecach.
Cean testu obejmuje już wizytę pierwszą i odczyt - nie trzeba osobno płacić za konsultację.

Czas po jakim odczytujemy test:
Z reguły test odczytujemy pierwszy raz po 72 godzinach. Ale są możliwe indywidulane scenariusze - to zależy od badania na pierwszej wizycie.

Cena testu: 300 zł

Jak umówić się na wizytę:
Zadzwoń pod numer  693 693 696.