Testy na metale i metalowe protezy / implanty - Dermatologia dorosych i dzieci Dermatochirurgia Medycyna etsteyczna

Testy na metale i metalowe protezy / implanty

Oferuję pacjentom nie tylko testy naskórkowe europejskiej serii podstawowej ale również testy na metale /  metalowe implanty, czyli wszelkiego rodzaju metalowe części wszczepiane pacjentom z najróżniejszych powodów. Wiadomo od dawna, że u części pacjentów poddanym zabiegowi wszczepienia czy to endoprotezy stawu biodrowego, endoprotezy stawu kolanowego lub innego stawu dochodzi do problemów klinicznych na tle alergii na metal lub metale, z jakiego zbudowany jest implant. Ocenia się, że problem dotyczy około 5-10 % pacjentów z wszczepionymi metalowymi elementami. Problem dotyczy nie tylko pacjentów ortopedii ale także tych z wszczepionym rozrusznikiem serca, implantami zębowymi i innymi metalowymi lub pokrytymi metalami częściami.
Nadwrażliwość na metale może dać objawy wyprysku kontaktowego na skórze w okolicy implantu lub objawy odległe od miejsca wszczepienia. Czyli pacjent ma wszczepioną protezę stawu np. kolanowego a wyprysk kontaktowy ujawnia się masywnie na podbrzuszu lub skórze grzbietu, Są to tzw. "idy niklowe".

Problem może dotyczyć pacjentów, u których wszczepiono lub planuje się wszczepić protezę ze stopu niklowo-chromowo-kobaltowego. Szczególnie dotyczy to ludzi, którzy wcześniej mieli niezdiagnozowane problemy z noszeniem okularów, biżuterią, skórą butów itp.
Skutkiem wszczepienia implantu zbudowanego z niklu, kobaltu i chromu osobie z nadwrażliwością na którychś z tych metali będzie utrudnione gojenie się pooperacyjne, nadkażenie bakteryjne miejsca operowanego, wyprysk kontaktowy i generalnie problemy alergiczne. Dlatego takim pacjentom zalecam wykonanie testu płatkowego na metale jeszcze przed wszczepieniem protezy lub rozrusznika.

Test naskórkowy bada nadwrażliwość na następujące metale:
  • chrom
  • nikiel
  • kobalt
  • złoto
  • pallad
  • tytan
  • molibden
  • ind
  • cyrkon
  • glin

• związki medzi
  • cyna
  • cynk
  • wanad
  • mangan
  • tungsten
  • platyna
  • pallad
  • wybrane związki chemiczne powyższych metali

Objawy kliniczne wyprysku kontaktowego spowodowanego nadwrażliwością na metal:
  • świąd skóry
  • zaczerwinienie
  • pęcherzyki
  • rumień
  • umiejscowione nad implantem lub nie
  • to tylko wybrane objawy, najczęściej zgłaszane przez pacjentów! Na pewno nie wszystkie!

Przebieg testu i ocena:
Sposób przeprowadzania testu nie różni się od testów płatkowych jakie wykonuję dla moich pacjentów "dermatologicznych". Inne są alergeny / hapteny, w tym przypadku są to metale lub ich związki chemiczne.

Czas po jakim odczytujemy test:
Standardowo test odczytujemy po 72 godzinach. W wybranych przypadkach (to zależy od wywiadu zebranego z pacjentem) także po 7 dniach lub 3 dni po zdjęciu testów.
Generalnie są to dwie lub trzy wizyty: na pierwszej zbieramy wywiad i zakładamy testy, na drugiej pierwszy odczyt, i na trzeciej wizycie drugi odczyt i omówienie wyników. Każdy pacjent otrzymuje pisemny wynik testu z odcztaną reakcją na hapten.

Jaka alergia na metale występuje najczęściej:
Nawdrażliwość na nikiel.

Jak umówić się na wizytę:
Zadzwoń pod numer 601 431 355 lub 693 693 696. Lub skorzystaj z formularza umawiania wizyty on-line.

I jeszcze trochę więcej o alergicznym kontaktowym zapaleniu skóry...
Testy płatkowe wykrywające alergię kontaktową są często stosowaną metodą pomagającą zdiagnozować alergiczne kontaktowe zapalenie skóry. Służy do tego podstawowy zestaw haptenów ( potocznie zwanych alergenami) w formie Europejskiej Serii Podstawowej.
Alergiczne kontaktowe zapalenie skóry już w swojej nazwie zawiera objaw choroby-zapalenie, sposób wywoływania choroby- kontakt z haptenem/alergenem i mechanizm patofizjologiczny tkwiący u podłoża choroby-alergię.
Gdyby jednak sprawy były tak proste nie byliby potrzebni lekarze :).
Po pierwsze: alergenów/haptenów może być tysiące, im więcej chemii w naszym otoczeniu tym trudniejsze rozpoznanie-policz ile substancji chemicznych ma pasta do zębów, mydło, szminka i fluid. Może okazać się, że zanim dzień się zacznie na dobre już stykasz się z setką substancji chemicznych nie występujących w naturze. Wystarczy jedna żeby wywołać reakcje alergiczne.
Po drugie: rodzaj alergii testowanych w diagnozie alergicznego kontaktowego zapalenia skóry to reakcje typu opóźnionego ( inna reakcja niż testowana testami z nakłuciami skóry).
Po trzecie: objawy alergii kontaktowej są różne u różnych pacjentów, w różnych okolicach ciała, objawy występują w różnych porach roku.

O ile problem z alergiczną kontaktową reakcją na powierzchni skóry jest poważny, o tyle problem z reakcją alergiczną na metal wszczepiony do organizmu może mieć naprawdę bardzo poważne konsekwencje. Większa jest powierzchnia kontaktu, układ immunologiczny ma bezpośredni dostęp do alergenu, kontakt trwa 24/24 bez przerwy.

Poniżej znajduje się opis czterech metali dających najczęściej dodatni wynik alergii. W moim gabinecie na te metale wynik jest dodatni i mam na myśli wynik dodatni na 3 plusy z wykrzyknikiem. Jak to wygląda można zobaczyć na obrazku powyżej. W innych gabinetach i innych grupach pacjentów inne metale mogą dawać częściej pozytywne reakcje.

Chrom.
Nazwa chromu wywodzi się od greckiego słowa „chroma” oznaczającego „kolor” - i w ten sposób najłatwiej zapamiętać gdzie występuje chrom:)
Chrom jaki nas interesuje występuje w postaci związku Cr2K2O7 -dwuchromian potasu, związany więc jest w swojej sześciowalentnej odmianie z potasem. Można ten związek spotkać w cemencie, garbnikach skóry, farbach tekstylnych, konserwantach drewna, stopach chirurgicznych. Źródłem ekspozycji są także zapałki, materiały fotograficzne, substancje antykorozyjne, materiały litograficzne i grawerskie, fotokopiarki, ceramika, tatuaże, maskara, papier, cienie do oczu, woski do podłóg, pasty do butów, farby, kleje, detergenty i pigmenty.

Nikiel.
Nikiel to pierwiastek z grupy metali przejściowych, tworzy około 3 % skorupy ziemskiej. Słowo nikiel pochodzi od niemieckiego słowa Kupfernickel oznaczającego diabelską miedź. W roku 1751 został dodany do tablicy okresowej pierwiastków i nadano mu symbol Ni. Od 19-tego wieku zaczęto go stosować w monetach 5-cio centowych. W czasie drugiej wojny światowej nikiel wycofano z użycia w monetach bo był potrzebny do produkcji opancerzenia czołgów i innych pojazdów wojskowych. Współcześnie nadal jest stosowany w monetach mających środkową warstwę z czystej miedzi a zewnętrzną powłokę ze stopy miedzi z niklem właśnie.
Źródłem ekspozycji na nikiel jako alergen są różnego rodzaju stopy metalowe, zamki błyskawiczne, pinezki, spinacze, klamki drzwi, klucze, monety, sprzączki pasków, oprawki okularów, ostrza noży, żyletki, narzędzia budowlane, baterie, biżuteria , multiwitaminy, telefony komórkowe, obiekty o niklowanej powierzchni. Dużo niklu zawiera tzw. stal nierdzewna ( stainless steel) jednak nikiel jest w takich stopach bardzo silnie związany i nie wywołuje alergii. Z drugiej strony podgrzewanie garnków z takiego stopu może uwalniać śladowe ilości niklu i u osób predysponowanych wywoływać objawy. Uwalnianie niklu z garnków wykonanych ze stopów niklu nasila gotowanie w nich potraw kwaśnych!
Ocenia się, że około 17 % osób testowanych testami płatkowymi na alergię na metale jest uczulona właśnie na nikiel. Jest to bez wątpienia najczęściej występująca alergia na metale.
W roku 2008 Nikiel zdobył tytuł alergenu roku przyznawany przez ACDS - American Contact Dermatitis Society. Nie jest to jakaś szczególna nagroda, ma raczej zwrócić uwagę opinii publicznej i decydentów na istnienie problemu alergicznego kontaktowego zapalenia skóry. Szczególnie, że ostatnimi laty rośnie liczba doniesień o alergiach kontaktowych wywoływanych przez kontakt z urządzeniami elektronicznymi - smartfonami i komputerami zawierającymi w obudowach duże ilości niklu.

Kobalt.
Kobalt to srebrzysty metal z grupy maetali przejściowych, odkryty w 1735 roku, a jego nazwa wywodzi się od kobolda, złego ducha lub gnoma rzekomo mającego podrzucać kobalt w miejsce rud metali wartościowych.
jest stosowany jako dodatek do różnego rodzaju stopów. Dziś nadal używany jest jako bardzo trwały barwnik dający przepiękny zielony kolor-zieleń kobaltową.
Używany do kolorowania szkła i porcelany, jako sykkatywa w malarstwie, a także w stopach metali implantów dentystycznych i innych implantach.

Złoto.
Ludzie kochają złoto. Mityczny król Midas wszystko co dotknął zamieniał w złoto - nawet chleb i wino, co w końcu wywołało spore problemy z prawidłowym odżywianiem. Złoto jest powszechnie stosowane w medycynie chociażby w terapii astmy i reumatoidalnego zapalenia stawów. Chyba w 1953 opisano pierwszy przypadek ciężkiej alergii płucnej na złoto. Zaraz potem opisano przypadki liszajcowatego zapalenia skóry po terapii złotem. W USA w latach 1996 do 1998 złoto było szóstym najczęściej wywołującym problemy alergiczne alergenem. W 2001 ACDS zdobyło tytuł „Allergen of the Year”.
Źródłem ekspozycji są przede wszystkim biżuteria i stopy metali stosowane w lecznictwie.