Skóra i sport - sport to zdrowie - Dermatologia dorosych i dzieci Dermatochirurgia Medycyna etsteyczna

41-940 PIEKARY ŚLĄSKIE POD LIPAMI 8
Przejdź do treści

Menu główne:

Skóra i sport - sport to zdrowie

Porady

Sportowcy dbają o skórę…
Większość ludzi uprawiających sport rozumie konieczność dbania o mięśnie, kości, prawidłowe nawodnienie organizmu. A czy dbają o skórę? Też warto o nią zadbać bo czym są mięśnie bez „odpowiedniego opakowania” jakim jest skóra?
Porady poniższe raczej dotyczą zaczynających uprawianie jakiegokolwiek sportu.
Jeśli sportowiec nie zadba o skórę to szybciutko jest „out of the game”. Tym bardziej, że sprzęt sportowy, hełmy, ochraniacze, koszulki i obcisłe spodenki tworzą wilgotne środowisko, w którym zarazki czują się doskonale i mają ochotę się rozmnażać.
Sportowcy są bardziej niż „zwykli” ludzie narażeni na infekcje skóry.
Nie wierzysz?

To wyobraź sobie długi bieg w nowych butach, pot, wilgoć, najpierw zaczerwienienie skóry na pięcie, otarcie naskórka, pęcherz. Ktoś kto nie biega nie ma tego ryzyka, prawda? Podobnych przykładów można podać setki. Porady poniżej nie pomogą unikać otarć i skaleczeń. Mają pomóc zapobiegać zakażeniom skóry w miejscach uszkodzonych i dłuższym przerwom w uprawianiu sportu spowodowanym czymś więcej niż tylko zwykłe otarcie naskórka.


Przestrzegaj następujących reguł:
  • Utrzymuj w czystości i przykryte plastrem lub bandażem aż do całkowitego wygojenia wszelkie otarcia naskórka, skaleczenia i miejsca uszkodzone. Uszkodzona skóra lub akurat w trakcie gojenia jest bardziej podatna na zakażenia bakteryjne i wirusowe. Miejsce uszkodzone skóry jest otwartymi wrotami dla bakterii i grzybów.
  • Zapobiegaj otarciom naskórka i zapobiegaj tworzeniu się pęcherzy. Są specjalne spreje i pady do miejsc rutynowo ulegającym otarciom w danej dyscyplinie sportu ( jakiej to zależy od ciebie, u hokeisty otarcia powstają gdzie indziej niż u rowerzysty-logiczne). Buty nowe i „nietrafione” odsprzedaj lub wyrzuć, kupienie nowych lepszych wyjdzie taniej niż leczenie plus nowe buty, a nowe i tak będzie trzeba kupić.
  • Ubrania powinny dobrze odprowadzać pot. Nie tylko koszulka ale i bielizna osobista, skarpetki itd. Skóra zbyt długo wilgotna od potu traci część odporności a wilgoć to dobre medium do rozwoju bakterii.
  • W przebieralniach noś klapki. Nie ułatwiaj szerzenia się zakażeń.
  • Po każdym treningu weź prysznic. Mydło antybakteryjne po treningu ma sens, na co dzień i do każdego mycia nie ma sensu a nawet szkodzi.
  • Używaj tylko osobistego ręcznika i własnych środków do pielęgnacji.
  • Ubrania używane podczas treningu i ręcznik pierz po każdym użyciu.
  • Torba w jakiej nosisz na treningi ręcznik, ubiory i buty też musi być prana. Jeśli nie stanie się rozsadnikiem bakterii i grzybów. Większość toreb sportowych jest lub powinna być z materiałów do prania. Większość ludzi używa czystych ręczników ale o torbie zapomina.
  • Jeszcze raz: nie lekceważ żadnej zmiany na skórze, wszystkie choroby lepiej leczy się w początkowym stadium zaawansowania.
  • Nie radzisz sobie: odwiedź dermatologa lub lekarza sportowego.
41-940 Piekary Śląskie
ul. Pod Lipami 8
+48 601 431 355
+48 693 693 696
+48 601 431 355

Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego