Alergia - uczulenia - Dermatologia dorosych i dzieci Dermatochirurgia Medycyna etsteyczna

Alergia - uczulenia

W praktyce często spotykane są różnego typu alergie, zarówno u dzieci jak i u ludzi dorosłych. Alergie to temat złożony, często trudny i wymagający wiele cierpliwości zarówno od lekarza jak i pacjenta. Dzieje się tak ponieważ możliwych alergenów, substancji uczulających są tysiące. W większości przypadków udaje się szczęśliwie doprowadzić do skutecznego zidentyfikowania alergenu i złagodzenia oraz wyleczenia objawów alergii.

Testy płatkowe to testy kontaktowe ( czasem nazywane „testami naskórkowymi"). Testy płatkowe pozwalaja wykryć źródło alergii kontaktowej i przyczynę alergicznego kontaktowego zapalenia skóry (alergiczny wyprysk kontaktowy).
Testy polegają na wykorzystaniu kontaktu skóry z alergenem ( alergenami są w tym przypadku hapteny, substancje złożone z niewielkich cząsteczek, np. metale i ich związki) w sposób kontrolowany w ciągu kontrolowanego czasu.

Testy wykonujemy kiedy podejrzewamy, że u naszego pacjenta przyczyną choroby jest alergia kontaktowa. Często sam pacjent podejrzewa, domyśla się, że przyczyną jego dolegliwości może być alergia na określone substancje. Samodzielnie trudno jednak ustalić na co konkretnie jest się uczulonym, ponieważ przedmioty z jakimi kontaktuje się nasza skóra są bardzo złożonymi substancjami z punktu widzenia chemicznego. Wykonując testy z określonymi substancjami łatwiej jest ustalić przyczyn kłopotów.

Wykonujemy dwa rodzaje testów:
  • zmodyfikowaną serię europejską dla pacjentów „dermatologicznych"
  • serię testów na metale dla pacjentów planujących założenie protezy ortopedycznej lub implantu stomatologicznego lub majcych już wszczepiony impl

Czy można wykonać testy płatkowe u dzieci?
Oczywiście można. Odczyt z reguły po 24 h. Wbrew obawom, dzieci bardzo dobrze tolerują plaster z testami.

Wskazania do wykonania testów płatkowych:
  • alergiczne kontaktowe zapalenie skóry
  • alergiczny wyprysk atopowy
  • wyprysk atopowy
  • wyprysk hematogenny
  • wyprysk pieniążkowaty
  • wyprysk potnicowy
  • wyprysk zawodowy
  • łojotokowe zapalenie skóry
  • wyprysk na podłożu suchości skóry
  • wyprysk na podłożu zastoju żylnego
  • zmiany zapalne wokół owrzodzeń podudzi
  • fotodermatozy ( „uczulenie na słońce")
  • prewencyjnie u pacjentów oczekujących na implant stawów w celu wykrycia alergii na metale.
  • pogłębiona diagnostyka problemów po wszczepieniu protez stawów lub innych implantów metalowych - w przypadku podejrzenia uczulenia na metale.

Wykonanie testu:
Substancje testowe z alergenem ( haptenem) nakłada się na gotowe komory lub własnoręcznie przygotowane płatki. Plaster z komorami lub płatkami przyklejamy do skóry pleców. Nie należy moczyć okolicy z plastrem i należy unikać przepocenia. Generalnie nie wolno doprowadzić do odklejenia się plastra z substancjami testowymi ( taka sytuacja zdarza się na szczęście bardzo rzadko).

Odczyt i intrerpretacja testu:
Odczyt przeprowadzamy po 24 lub po 48 lub po72 godzinach. Czasami konieczne jest dłuższe utzrymywanie plastrów na skórze. Czasem wystarczą inne schematy czasowe. Szczegóły są ustalane indywidualnie dla pacjenta. Interpretacja jest unormowana i możliwe wyniki to brak reakcji skóry na alergen, różne stopnie odczynu alergicznego i reakcja podrażnieniowa. W przypadku wyniku pozytywnego na jeden lub kilka alergenów wynik jest szczegółowo omawiany a pacjent otrzymuje informację jak chronić się przed allergenem i gdzie najczęściej on występuje.

Tak wyglądają plastry z testami:

A tu widoczna reakcja na kilka alergenów:

Jak przygotować się do wizyty i założenia testu?
  • skierowanie na test nie jest potrzebne!
  • przypomnij sobie jakie leki bierzesz
  • jeśli masz już wszczepiony jakikolwiek implant, to chętnie zobaczymy wypis ze szpitala
  • przypomnij sobie jakiekolwiek epizody alergii z przeszłości

O co prosimy pacjenta podczas trwania testu?
  • Nie należy przyjmować leków sterydowych - należy przyjmować tylko leki zalecone w trakcie konsultacji.
  • Nie wolno odklejać plastra, pocierać go, moczyć wodą.
  • Należy unikać dużego wysiłku, tak aby się nie pocić nadmiernie.
  • Należy założyć odzież tak aby nie pocierała i nie uciskała plastra z testami.

Jestem na coś uczulony! Co dalej?
Po pierwsze: zachowaj czujność i zamień sie w detektywa we własnej sprawie. Czytaj ulotki i skład kosmetyków, leków i innych produktów, które mogą uczulać. Sprawdź czy nie zawierają związków, które wywołują u ciebie alergię.
Po drugie: przetestuj produkt (np. krem lub inny kosmetyk) na niewielkiej powierzchni skóry. Daj sobie czas. Jeżeli nie ma reakcji po kilku dniach to prawdopodobnie produkt jest bezpieczny i możesz zastosowac go na większej powierzchni skóry.
Po trzecie: uprzedź personel medyczny, personel zakładu fryzjerskiego, kosmetyczkę o tym, że masz alergię kontaktową na taki lub inny allergen. Pozwoli to uniknąć produktów, których twoja skóra nie toleruje.
Po czwarte: spróbuj poszukać w google.com. „Wyguglaj" wiadomości o substancji, która cię uczula. Internet bywa cennym źródłem informacji.